Alles wat je moet weten over linkbuilding

Steeds meer websites zien het belang van zoekmachineoptimalisatie (SEO) in. Logisch, want door jouw site te optimaliseren voor een zoekmachine vergroot je de vindbaarheid ervan. Om jouw site beter vindbaar te maken, is het onder meer zaak om zoekwoorden op strategische plekken in de tekst te verwerken. Dit is niet het enige, want linkbuilding speelt ook een rol. Ondank dat linkbuilding  één van de drie pijlers binnen SEO is, weet lang niet iedereen wat het precies is. Daarom vertellen wij jou hier alles over linkbuilding.

Wat is linkbuilding?

Voordat we dieper in kunnen duiken op de materie, lichten we eerst de basis kort toe. Hiervoor geven we antwoord op de vraag: ‘Wat is linkbuilding?’. Kort gezegd is het niet veel anders dan ervoor zorgen dat andere websites naar jouw site linken. Een link van een andere website naar jouw site kunnen we zien als een stem. Hoe meer stemmen jouw site krijgt, des te hoger de waardering die je van een zoekmachine krijgt. Linken veel websites naar jouw site? Dan komt dit de positie van jouw website in de resultaten van een zoekmachine vaak ten goede. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat internetgebruikers de weg naar jouw website makkelijker weten te vinden.

Kwantiteit vs. kwaliteit

Er zijn verschillende manieren waarop je een link naar jouw website op een andere site kunt plaatsen. De makkelijkste manier is door links naar jouw site op startpagina’s en in online bedrijvengidsen te plaatsen. Op deze manier kun je in relatief korte tijd veel backlinks naar jouw site krijgen. Toch is dit niet de beste aanpak. Zoekmachines hechten tegenwoordig namelijk meer waarde aan de kwaliteit van een link.

Wanneer er sprake is van een kwalitatieve link? Dat is bijvoorbeeld het geval als je erin slaagt een link naar jouw site te plaatsen op een site die als autoriteit bestempeld wordt. Een nieuwssite is hier een voorbeeld van. Zo’n site plaatst alleen niet zo snel linkjes naar andere sites. De kans is een stuk groter als je nieuwswaarde creëert. Dit kan bijvoorbeeld door een onderzoek uit te voeren. Op basis van de uitkomsten maak je een persbericht en deze verspreid je in de media. Hierin verwerk je één of meerdere linkjes naar jouw site. Een andere mogelijkheid is gastbloggen.

Zelf doen of uitbesteden?

Heb je geen kaas gegeten van linkbuilding? Of gaat linkbuilding jou boven de pet? Vraag jezelf dan af of het verstandig is om hier zelf mee aan de slag te gaan. Als het jou ontbreekt aan de benodigde kennis, weet je mogelijk niet precies hoe je te werk moet gaan. In dat geval boek je mogelijk geen succes met linkbuilding. Hier hoef je niet bang voor te zijn als je een professional inschakelt. Linkbuilding uitbesteden kost weliswaar geld, maar het kan je ook veel opleveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *