Bij online marketing staan klanten centraal

Steeds meer ondernemers doen zaken online. Online marketing wordt dan ook steeds belangrijker. Marketing houdt zich in de eerste plaats bezig met het plaatsen van been product, een merknaam of dienst in de markt. Het uiteindelijke doel is zoveel mogelijk producten of diensten aan de vrouw of man te brengen. Of het nu om fysieke als om online marketing gaat. Marketing is zowel gefocust op het vergroten van zijn naamsbekendheid, het bereiken van een goed imago of op het aanzetten tot concrete actie en het maken van van nieuwe klanten en een grotere omzet.

Een zo groot mogelijk publiek aanspreken

Onlmine marketing heeft meerdere doelen, maar alles draait om het vergroten van zijn klantenbestand om zo meer te kunnen verkopen. Of het nu om producten of om diensten gaat. Met (online) marketing wil men naast het aantrekken van nieuwe klanten als het onderhouden van klantenrelaties, het opbouwen van een extra klantenbestand. Marketing is dus ook gericht op terugkomende aankopen, het versterken van het merk en het vergroten van zijn naamsbekendheid.

Marketingvormen

Er bestaan niet één, maar meerdere vormen van (online) marketing. De oudste en nog steeds de meest doeltreffende is de mond-aan -mond reclame. Tevreden klanten die hun ervaring(en) delen met potentiële nieuwe klanten. Andere populaire soorten online marketing zijn:

  • Direct marketing: denk hierbij in de eerste plaats aan een mailing die men vooral via de post verstuurt
  • Telemarketing: een sterk groeiende sector is ongetwijfeld die van de telemarketing. Men presenteert potentiële klanten een leuke aanbieding om hun zo over de streep te trekken
  • Printmarketing: verloopt vooral via het uitgeven van kranten, tijdschriften, folders en boeken
  • Online marketing: zo promoot men vooral een website door het voeren van online publiciteit
  • Nieuwsbrieven versturen
  • Affiliate marketing: door het promoten van een product of een dienst door het plaatsen van links in productgerelateerde content
  • Promotie via socialmedia

Marketingplan

Bij (online) marketing hoort een marketingplan. Het opstellen daarvan is specialistenwerk. Niet alleen de juiste doelgroepen maar de beste manier waarop we die benaderen moeten vastgesteld worden. Daarbij moet ook de marktevolutie nauwkeurig worden verkent. Marketing is een constant proces. Marketing die resultaten oplevert controleert zichzelf. Alleen zo kan men tijdig bijsturen. Om zoveel mogelijk (tevreden) klanten aan te trekken weet je best zo snel mogelijk wat wél en wat geen resultaten oplevert. Marketing kost geld en moet renderen.

Hoge klanttevredenheid

Marketing is dus zeker niet uitsluitend mails versturen, mogelijk nieuwe klanten telefonisch benaderen of je website promoten. Goede marketing is ook luisteren zodat je zo snel mogelijk weet hoe ze tevreden te stellen. Dat geldt zowel voor je product(en) of dienst(en) als voor je dienstverlening. Een belangrijk doel van (online) marketing is het krijgen van een hoge klanttevredenheid. Tevreden klanten zijn trouwen klanten.

Internet wordt jaarlijks belangrijker

Uiteindelijk moet je product(en), diensten en je website renderen en winst opleveren. Daarvoor moet je website door zoveel mogelijk potentiële klanten bezocht worden. zoveel mogelijk bezocht worden. Internet is daarbij onmisbaar geworden.

De voordelen van online marketing

Online marketing is dus nodig om de bekendheid van je bedrijf te verhogen. Er wordt steeds meer online gekocht. Van voedingssupplementen en geneesmiddelen tot vakanties, meubelen en dierenvoeding. Met online reclame vergroot je band met je klant en socialmedia is van levensbelang om je klanten te informeren over nieuwe producten, diensten of leuke aanbiedingen. Online marketing is ook doeltreffend voor onderzoek en verdere ontwikkeling van je bedrijf. Met al deze gegevens kun je je strategie bijsturen en verbeteren. Alleen op die manier kun je je onderneming maximaal laten renderen. Online marketing verhoogt tegelijk je geloofwaardigheid. Een goede online marketing bouw je niet in één dag op. Daar is constante bijsturing en veel geduld voor nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *