Vormt bovenaan in Google komen een uitdaging?

Online liggen de kansen voor veel bedrijven voor het oprapen. Steeds meer winkelketens beginnen bijvoorbeeld ook een webshop. Ook wanneer je jouw producten wel vanuit een fysieke locatie aanbiedt, kan bovenaan in Google komen zijn vruchten afwerpen. Zo kun je lokaal bijvoorbeeld beter gevonden worden door je te richten op zoekwoorden met de plaatsnaam erin. Steeds meer ondernemers beginnen te beseffen hoe belangrijk het is om online gevonden te worden. Er zijn nog maar weinig bedrijven die geen website hebben. Om deze reden is er ook vrij veel concurrentie. Toch is bovenaan in Google komen absoluut niet onhaalbaar.

Bovenaan in Google komen door middel van SEA

Om te beginnen kun je Google betalen om hoog in de zoekresultaten te komen. Hiervoor kun je gebruik maken van Google Ads. Deze techniek wordt door online marketeers ook wel SEA genoemd, oftewel Search Engine Advertising. Omdat Ads van Google zelf is, werkt deze manier erg effectief. Je betaalt per keer dat er op de advertentie geklikt wordt en kunt van tevoren een vast budget instellen. Zodra het budget op is, wordt de advertentie gewoon niet meer getoond. Het nadeel van adverteren op deze manier, is dat de kosten per klik vrij prijzig kunnen zijn. Dat geldt zeker voor de zoekwoorden waarbij sprake is van veel concurrentie. Zodra je stopt met adverteren, is je advertentie verdwenen en ben je gelijk een stuk minder goed vindbaar.

Bovenaan in Google komen met behulp van SEO

Bovenaan in Google komen, in de organische zoekresultaten, is ook mogelijk. De technieken die je kunt gebruiken om je website te optimaliseren voor de zoekmachines noemen we Search Engine Optimization (SEO). De Google zoekmachine maakt gebruik van een uitgebreid algoritme dat je ranking bepaalt op basis van meer dan 200 factoren. Door deze factoren te beïnvloeden, kun je hoger in Google komen. Wil je bovenaan in Google komen, dan zul je de SEO beter moeten aanpakken dan je concurrenten. Je kunt er ook voor kiezen om je op zoektermen te richten met minder concurrentie.

Welke factoren spelen een rol?

Er zijn dus meer dan 200 factoren die je ranking in de zoekresultaten beïnvloeden. Wat is nou echt essentieel om bovenaan in Google te komen? Om te beginnen is het aan te raden om veel kwalitatieve content op je website te plaatsen. De zoekmachine die zijn gebruikers de beste informatie kan tonen, wordt immers als het best beschouwd. Om deze reden is het voor Google ontzettend belangrijk dat je goede content hebt. Daarnaast spelen backlinks van kwalitatieve en relevante websites een grote rol. Waarom deze noodzakelijk zijn om bovenaan in Google te komen? Omdat Google deze backlinks als een soort van stem op je website beschouwd! Als anderen naar je website verwijzen, moet deze immers wel iets te bieden hebben.

Schakel een marketeer in om bovenaan in Google te komen

Of je nou gebruik wilt maken van SEO, SEA of beide technieken, het is verstandig om een online marketeer in te schakelen. Een online marketing specialist weet precies hoe hij of zij deze technieken het best kan toepassen en beschikt over de juiste tools. Daardoor zullen de resultaten het best zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *