Zoekmachine optimalisatie: een perfecte website én meer bezoekers

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een reeks van methoden waarmee je website wordt aangepast op de algoritmen die de zoekmachines gebruiken om hun rangschikking te maken. Het resultaat is een hogere plek in de rangschikking als er een zoekwoord wordt ingetypt waar jij je op hebt gericht. Het aantal bezoekers dat je krijgt zal al sterk stijgen als je op de eerste pagina komt, maar het streven is vooral in de top 5 te komen. Lukt je dat, dan zal je zien dat jouw website ineens een stuk beter zichtbaar wordt en aanzienlijk vaker wordt bezocht. 

On page en off page zoekmachine optimalisatie

Er wordt onderscheid gemaakt tussen on page en off page SEO. 

  • On page SEO: alles wat je zelf op je pagina’s kunt aanpassen. Hieronder vallen dus je teksten, je metatitels en –descripties, de foto’s die je gebruikt, de techniek achter je website, de snelheid van je website enzovoorts. Met on page zoekmachine optimalisatie creëer je de perfecte website.
  • Off page SEO: backlinks zijn een onderdeel van zoekmachine optimalisatie die onder off page SEO valt. Dat komt doordat je dit niet zelf instelt. Een backlink is een link van een andere website naar die van jou en de zoekmachines zien deze als stemmen of referenties. Het is mogelijk om backlinks te verzamelen, maar dat is veel werk. Off page SEO houdt zich daar eigenlijk exclusief mee bezig.

SEO zelf doen

Veel eigenaren van kleine websites besteden zelf aandacht aan zoekmachine optimalisatie. Dit is in principe goed te doen, als je er maar tijd voor maakt en constant mee bezig bent. Het verwerken van zoekwoorden, het toevoegen van nieuwe content, het verzorgen van een gestructureerde website, het analyseren van de posities in de zoekmachine resultaten; het zijn slechts enkele voorbeelden van SEO in de praktijk. Het is dan misschien beter om een marketing bureau in te schakelen die dit voor je kan doen. Dat scheelt je tijd en dus ook geld. Een online marketing bureau verdient zichzelf vaak vrij snel terug.

Toch zelf doen? Dit heb je nodig

Besluit je om zelf aan zoekmachine optimalisatie te werken, dan heb je een aantal zaken nodig. Allereerst is het verstandig om veel onderzoek te doen naar zoekmachine optimalisatie, want het is een methode die constant verandert en verbetert. Om je concurrentie voor te zijn, moet je weten wat de laatste ontwikkelingen zijn. Verder heb je een goed programma nodig om je website mee bij te werken. Je Content Management Systeem en jij worden snel de beste vrienden. Als laatste heb je een programma nodig waarmee je je voortgang monitort en waarmee je nieuwe zoekwoorden aanwijst. Er zijn dan een groot aantal opties, zowel betaald als gratis én programma’s van Google zelf.

Zoekmachine optimalisatie in de praktijk

Wat je goed moet weten is dat zoekmachine optimalisatie tijdrovend is, maar tegelijkertijd ook bijzonder ontspannend. Door je instellingen regelmatig bij te stellen zie je de prestaties van je website groeien en het aantal bezoekers ook. Met SEO zorg je dat jouw website ook de zichtbaarheid krijgt die het verdient.

Heb je interesse in zoekmachine optimalisatie maar zelf geen tijd? Neem een kijkje op gmu.online!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *