7 tips voor een productpresentatie

Om welke reden je een product wilt presenteren maakt niet uit. Wat wel zeker is, is dat je er een knallend succes van wilt maken! In dit artikel staat daarom een aantal tips die je kunnen helpen.

1. De locatie

De presentatie kan gewoon plaatsvinden in je eigen bedrijfspand, maar soms is een andere locatie beter, om de ligging, de grootte en de voorzieningen die aanwezig zijn. Bij DOCK 3 Zalenverhuur in Antwerpen kan er bijvoorbeeld worden gezorgd voor aankleding ruimtes, licht, geluid, beveiliging, catering en meer.  

2. De aankleding van de ruimte

De ruimte maakt deel uit van de presentatie en bepaald de sfeer. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat de ruimte is aangekleed in kleuren van je huisstijl of in de sfeer van je product.

3. Gebruik overtuigende taal

Woordgebruik kan heel veel doen in het overtuigend overbrengen van je presentatie en voor het positioneren in de gedachten van de klant. Een veelgebruikte methode voor het structureren van een presentatie is AIDA (Attraction, Interest, Desire en Action). Deze structuur wordt ook vaak succesvol ingezet voor sales pitches. Sales pitches gaan om overtuigen en een productpresentatie moet ook zeker overtuigend zijn. Daarom is benadering hier ook geschikt voor.

4. Introductie

De introductie omvat de fases attraction en interest. Attraction gaat om aandacht trekken van het publiek: je openingszin, een verhaaltje of een anekdote. Dit moet pakkend zijn. Bij interest wek je meer inhoudelijk interesse. In deze gedeelte vertel je met enthousiasme over het product, de specificaties, de verschillende uitvoeringen, andere mogelijkheden.

5. Neem het product mee

In het geval van een fysiek, minstens enigszins mobiel product, kan het interessant zijn om een demonstratie te geven van het product, zodat het publiek een compleet beeld ervan krijgt.

6. Laat een video zien

Een video is een mogelijkheid voor een knallend einde. Het kan dienen als een samenvatting van wat je eerder hebt verteld. Met muziek kan je de sfeer nog meer opzwepen, indien passend, zodat mensen met een goed gevoel over het product naar huis gaan. Dit zou nog kunnen worden aangevuld met een borrel na de presentatie om belanghebbenden en geïnteresseerden ook echt nog een sociale ervaring aan te bieden. Echter, dit is misschien niet voor ieder product weggelegd.

7. Maak het niet te lang

Houd het principe van deze alinea aan: zeg niet meer dan nodig is.

Bron: Dock3.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *