Gaan SEO en WordPress goed samen?

Effectieve teksten met WordPress met SEO

Het schrijven van effectieve teksten voor SEO en WordPress wordt steeds ingewikkelder, maar toch is WordPress en SEO nog steeds belangrijk om hoger in de zoekmachine terecht te komen. Waar het vroeger een kwestie was van vaak bepaalde veelgebruikte zoektermen herhalen en de juiste metadata te gebruiken, veranderen zoekmachines gaandeweg hun algoritmes om te voorkomen dat er misbruik van het systeem wordt gemaakt. Daarnaast staat het feit dat als je niet in de eerste zoveel pagina’s op de zoekmachine te vinden bent, je praktisch onvindbaar bent op internet, zeker voor zaken die niet plaatsgebonden zijn.

Vindbaarheid verandert

Om dus vindbaar te zijn via Google, is het zaak om mee te bewegen met de veranderingen op de markt. Zoekmachines passen hun algoritmes aan, dus is het noodzakelijk om ook je kennis van WordPress en SEO up-to-date te houden. Je moet immers meeveren met deze veranderingen om effectief te kunnen blijven. Niet alleen je kennis moet bijgehouden worden, maar je teksten moeten ook periodiek herzien worden. Net als je metadata, je permalinks, de plug-ins en alle verwijzingen naar URL’s. Naast goed gebruik van SEO en WordPress moet je dus ook enige kennis hebben van de aanpassingen die gedaan zij.

Open data

Kennis van SEO en WordPress is belangrijk, maar een andere ontwikkeling is dat er steeds meer open data beschikbaar zijn, van klantvoorkeuren tot online gedrag. Maar juist door deze grote hoeveelheid wordt het steeds lastiger om de data op een goede manier te interpreteren. De content writer voor WordPress en SEO is daarom maar één aspect in het werkveld; de echte helden in het vak zijn de statistici, wiskundigen en data-analisten. Marketing campagnes doen er goed aan om in deze kennis en vaardigheden te investeren. Toch blijft het belangrijk voor de vindbaarheid in zoekmachines dat de content ontwikkeld wordt met de juiste vaardigheden op gebied van SEO en WordPress.

Nieuwe technologie – nieuwe content en vormgeving

Verschillende technologische innovaties veranderen de wereld voor de SEO content schrijver. Er wordt veel geld verdiend met adverteren, maar wearables zoals de smart watch zitten niet te wachten op een grote advertentie op een heel klein scherm. Er moeten dus nieuwe manieren gevonden worden om geschikte content te ontwikkelen voor deze wearables, die bovendien niet al te onaangenaam is voor de ontvanger van de reclame – of de lezer van de website. Elke innovatieve technologie vraagt om een reactie van de WordPress met SEO specialist.

Ad-blocking

Ook ad-blocking is een ander probleem voor de gemiddelde SEO en WordPress gebruiker. Consumenten hebben tegenwoordig niet alleen ad-blocking software op hun computers en browsers, maar ook op hun mobiele apparatuur. Bovendien is online adverteren aan steeds strakkere regelgeving gebonden, bijvoorbeeld door te eisen dat er een goede balans is tussen consumentvriendelijkheid en het maken van effectieve reclame. Ad blockers maken helaas geen onderscheid tussen ongewenste reclame en gewenste informatie die doelgroep-specifiek is getarget.

Waarom WordPress en SEO?

Het is absoluut niet zo dat het gebruik van WordPress alleen een extra voordeel geeft ten opzichte van andere websites. WordPress beschikt wel over functionaliteit die het makkelijk maakt om je website zoekmachine-vriendelijk te maken, waardoor je niet een uitgebreide studie programmeren hoeft te volgen om tot resultaat te komen. Tenslotte zijn de meeste contentschrijvers geen programmeurs, en de programmeurs zijn meestal geen schrijvers. Als je WordPress met SEO kennis weet te combineren, kun je makkelijker zorgen voor vindbaarheid via de zoekmachines – wat leidt tot meer bezoekers – en hopelijk tot meer business.

SEO en Zoekwoorddichtheid

Google houdt er niet van als hun gebruikers geïrriteerd worden met herhaling op herhaling om de zoekterm maar zoveel mogelijk gebruikt wordt. De tekst wordt onleesbaar, de gebruiker voelt zich afgescheept met een niet-relevant stuk tekst en is als klant ontevreden over zijn zoekmachine. Om niet “gestraft” te worden door de zoekmachine, moet je je als SEO schrijver houden aan zoekwoorddichtheid die natuurlijk aanvoelt voor de lezer, meestal tussen de 1 tot 3%. Er zijn overigens diverse SEO en WordPress cursussen te vinden online, die je wegwijs kunnen maken in de materie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *