Inspelen op trends met social media

Door de komst van de coronapandemie in 2020 is social media belangrijker geworden dan ooit tevoren. De voornaamste reden hiervoor is dat meerdere landen volledig in lock-down gingen en families, vrienden en kennissen elkaar daardoor niet meer konden zien. Door gebruik te maken van social media konden mensen toch nog met elkaar in contact blijven. Enkele voorbeelden hiervan zijn: videobellen, dagelijks whatsappen en TikTok gebruiken. Vooral dit laatste kanaal is in een korte tijd gigantisch gegroeid. Maar hoe kan je als bedrijf tegenwoordig inspelen op trends met behulp van social media? In deze blog benoemen wij enkele mogelijkheden die diverse online marketing bureaus al succesvol toepassen. 
 

1. Het gebruik van memes 

De makkelijkste manier op snel te kunnen inspelen op trends is door regelmatig gebruik te gaan maken van memes. Dit zijn plaatjes die op een grappige manier een boodschap overbrengen. Memes zijn in het leven geroepen om mensen weer aan het lachen te krijgen. Het is dus eigenlijk niets meer dan een moderne vorm van een mop vertellen. Wanneer er iets grappig gebeurt in de wereld, dan wordt hier direct een meme overgemaakt. Een goed voorbeeld hiervan zijn gezichtsuitdrukkingen van bekende personen, filmfragmenten of dieren. Speelt er momenteel iets in de maatschappij? Probeer er dan eens op in te spelen door een originele meme te maken.  

2. Nostalgie 

Een andere manier om jouw bedrijf meer onder de aandacht van potentiĆ«le klanten te krijgen, is door gebruik te maken van nostalgie. Sinds 2021 maken steeds meer bedrijven hiervan gebruik door bijvoorbeeld producten van vroeger te delen op hun social media kanalen. De voornaamste reden hiervoor is dat de meeste mensen nog steeds denken dat vroeger alles beter was. Vooral tijdens de coronapandemie speelde dit een grote rol. Iedereen herinnert zich immers nog wel hoe het was om naar een druk concert te gaan. Door nostalgische afbeeldingen te delen op jouw social media kanaal zorg je ervoor dat mensen zich meer betrokken voelen.  

3. Social awareness 

Als laatste mogelijkheid kan je als bedrijf inspelen op trends door op social media gebruik te maken van social awareness. De jongere generaties zijn zich immers steeds meer bewust over het klimaat, racisme en ongelijkheid. Door als bedrijf op social media te laten zien dat jij deze onderwerpen belangrijk vindt, trekt je direct een complete doelgroep naar je toe. De schreeuw om verandering is groot, waardoor inmiddels alle grote bedrijven inmiddels al van zich hebben laten horen met behulp van social media marketing. Met succes! Na de bekendmaking namen grote nieuwsbladen het statement over wat zorgde voor nog meer bekendheid. Door deze drie mogelijkheden uiteindelijk op te nemen in jouw social media marketing plan ben jij in ieder geval goed voorbereidt voor 2022! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *